"We gaan tijd besparen, dat weet ik zeker"

Met vier locaties in en rond 't Gooi is R&A Sports een snelgroeiende zwemschool. Het in eigen beheer ontwikkelde systeem voldoet niet meer en dus moet er gekeken worden naar een nieuw leerlingvolgsysteem.

Odette van Zeegen
Zwemchool 'R&A Sports'
Website

Historie

De zwemschool is door mijn vader in 2014 opgericht in het oude Blaricum. Mijn vader is destijds gestart met het geven van zwemles aan huis in ’t Gooi. Eén van de mensen waar hij zwemles gaf, stelde voor om op een locatie een zwembad te gaan bouwen en zo is de zwemschool met eigen locatie ontstaan. Later kwam ook de locatie in Baarn erbij. De naam R&A zijn de initialen van mijn vader en zijn compagnon, ‘Sports’ is toegevoegd omdat er destijds ook een sportschool bij zat.

Ik was zelf vanaf het begin al betrokken bij de zwemschool: receptie, zwemlessen en allerlei nevenactiviteiten. Uiteindelijk is mijn broertje er ook bij gekomen en ben ik rechten gaan studeren. Na een tijdje kwam ik er echter achter dat ik dat niet leuk vond en ben ik teruggegaan naar de zwemschool. Vanaf toen zijn ik en mijn broertje ons volledig gaan richten op wateractiviteiten en zijn we gaan uitbreiden naar andere locaties. Begin 2021 hebben we in Blaricum een heel nieuw zwembad geopend en hebben we naast de zwemlessen ook ruimte voor vele andere activiteiten. Mijn ouders zijn nog steeds betrokken bij het bedrijf maar meer op de achtergrond.

Professionalisering

Door de groei naar vier locaties (Blaricum, Baarn, Amersfoort en Amsterdam) en de bijhorende leerlingen wilden we ook een softwaresysteem dat ons hierin kon ondersteunen. We hebben in 2018 gekeken naar bestaande systemen in de markt maar deze vonden we te ingewikkeld, niet bij ons passen óf qua prijs te hoog. We zijn toen gaan rekenen om zelf iets te laten ontwikkelen en dat leek voor ons destijds voordeliger dan een bestaand systeem te kiezen. Ook konden we dan zelf bepalen hoe we de inrichting wilden hebben.

Tijdens de corona periode hebben we deze investeringen ‘on hold’ gezet waardoor we ook qua tijd achterliepen op het plan. Uiteindelijk hebben we besloten opnieuw te gaan kijken naar een bestaand pakket. Tijdens deze zoektocht kwamen WeScore Zwemmen als nieuwe speler op de markt tegen.

Tijdens de online demonstratie kwamen we er snel achter dat dit moderne pakket meer dan 90% van onze gewenste functionaliteit bevatte. Qua uitstraling en meedenken past het bedrijf ook bij ons. Bij WeScore is het bijna nooit ‘nee dat kan niet’ maar ‘gaan we naar kijken’. Dit vind ik belangrijk, dat je samenwerkt zodat voor beide partijen het product beter wordt.

Pas op de plaats

We zijn enorm gegroeid en hebben veel geprofessionaliseerd de afgelopen tijd waardoor het best hectische jaren zijn geweest. Nieuwe locaties, corona en de overstap naar WeScore zijn behoorlijke projecten geweest. We willen WeScore nu volledig gaan gebruiken voor al onze zwemactiviteiten zodat we nog meer tijd gaan besparen aan de achterkant. En we gaan echt tijd besparen, dat weet ik zeker. We zijn in april overgegaan op WeScore en qua voorbereidingstijd hebben we de overstap snel kunnen maken dankzij hun implementatiehulp. Leerlingen konden in één keer geïmporteerd worden en de supportafdeling was altijd snel wanneer we met vragen zaten. Onze organisatie is groot en iedereen leert het systeem nu goed kennen. Zodra we alles geoptimaliseerd hebben in WeScore, scheelt het ons gewoon een fulltime administratieve medewerker.

Toekomst

Ondanks dat we een grote organisatie zijn, houden we onze lessen kleinschalig en gaan we echt voor de beleving. Wij onderscheiden ons bewust met dit concept. In de toekomst willen we nog doorgroeien in het aantal locatie(s) en onze organisatie. Dit natuurlijk samen met verbeteren van de (zwem-) kwaliteit. Daarnaast hebben we Dorus de Dolfijn, onze mascotte, die ontstaan is tijdens Corona en die we meer willen gaan inzetten. En WeScore Zwemmen draagt op een belangrijke manier bij aan het realiseren van al deze ambities.

vertrouwd door kleine en grote zwemscholen